Różne rodzaje pierścieni

Pracując w sklepie z maszynami i częściami rolniczymi chcąc nie chcąc musiałam poznać asortyment, który sprzedawałam. Oprócz dużych, jakże fascynujących kombajnów i ciągników nauczyłam się budowy wielu silników, wałów napędowych. Poznałam wtedy mnogość wyboru spośród wielu uszczelek, oringów i innych gumowych podkładek.

pierścienie gumowe uszczelniająceNajwiększe wrażenie zrobiły na mnie pierścienie gumowe uszczelniające, które, jak sama nazwa wskazuje, zbudowane są z gumy, w formie pierścienia i do tego uszczelniają. W maszynie zabezpieczają czopy wałów wyjściowych przed wydostaniem się smaru do urządzenia głównego. Pierściec pierścieniowi nie równy, bo nie można stosować tej samej wielkości do każdego łożyska. Te połączenia kształtowe znajdą zastosowanie w przypadku względnej prędkości czopa obwodowej czopa wału. Typ pierścienia A jest tym podstawowym i można używać go gdy nadciśnienie nie przekracza 0,02 MPa. Do nadciśnień sięgających 0,03 MPa stosuje się uszczelkę o typie AO. Do małych wartości obrotowych można założyć pierścień o nazwie AH. Dzięki połączeniu zwiększonego nadciśnienia i niewielkich ruchów wała można założyć pierścień gumowy typu AHO. Podobnie sytuacja wygląda w przypadku wersji AD i ADO oraz AF i AFO. Te pierwsze są przeznaczone do karbowanej zewnętrznej powierzchni walca a te drugie do zwiększonej kompensacji poprzecznej. Pozwala to na odpowiedni wybór pierścienia, który nie zakłóci pracy maszyny.

Wiem, że wiedza, którą zdobyłam może mi się przydać w przyszłości w krzyżówce albo podczas rozmowy z moim tatą, który jest rolnikiem, ale nie uważam, że są to informacje niepotrzebne. Mimo, że obecnie nie mam styczności z tymi wszystkimi urządzeniami nie wiadomo, czy kiedyś nie przytrafi mi się stanąć za ladą sklepu przeznaczonego dla rolników i mechaników i doradzić najlepszą gumowy pierścień uszczelniający.